vineri, 2 octombrie 2015

Problema rotației pacificatorilor ruși din zona nistreană: riscuri și oportunități

Trei militari ruși au fost reținuți marți pe aeroportul internaţional Chişinău. Potrivit unei surse din Poliția de Frontieră, ei se îndreptau spre regiunea transnistreană, însă nu au anunțat Ministerul de Externe de la Chișinău despre această vizită. Polițiștii au găsit la unul dintre ei o uniformă militară. Cei trei nu au fost lăsați să intre pe teritoriul țării și au fost deportați. Nu este singurul caz când organele de resort ale RM împiedică accesul unor militari ruși spre regiunea nistreană, prin aeroportul internațional Chișinău. Toate cazurile înregistrate în ultimul timp denotă o problemă cu rădăcini mai adânci. După semnarea „Acordului cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova”, din 21 iulie 1992, care a prevăzut instituirea unei misiuni de pacificare pe Nistru, cu participarea militarilor ruși, Federația Rusă a semnat un acord cu Ucraina privind tranzitarea teritoriului ucrainean de către militarii ruși în vederea efectuării rotației. Astfel, pacificatorii ruși ajungeau la Tiraspol pe calea ferată. După declanșarea ostilităților în Donbas autoritățile de la Kiev au denunțat acordul privind permiterea tranzității teritoriului Ucrainei de către militarii ruși. Astfel, în prezent, singura cale de acces în zona nistreană a pacificatorilor din FR este aeroportul internațional din Chișinău.
Consider că în actualul context se impune elaborarea și negocierea cu partea rusă a unui acord privind calea pe care să se facă rotația pacificatorilor ruși – singura cale fiind aeroportul internațional Chișinău. În acord să se prevadă statutul celor 8 școli cu predarea în baza grafiei latine (inclusiv acordarea unei clădiri liceului din Grigoriopol, restituirea clădirii liceului din Rîbnița ș.a.), regim clar privind accesul fermierilor din Doroțcaia ș.a. la terenurile agricole de peste șoseaua Tiraspol – Râbnița, asistență din partea Ministerului Educației de la Chișinău pentru cele 35 școli cu predarea în baza grafiei chirilice, trecerea satului Corjova (+Mahala) sub jurisdicția RM, ridicarea posturilor vamale și grănicerești nistrene (în conformitate cu prevederile Acordului din 1992), clarificarea statutului municipiului Bender – oraș cu dublă jurisdicție (în conformitate cu același Acord din 21 iulie 1992): eliminarea tuturor posturilor de la intrarea în localitate, reîntoarcerea Curții de Apel în oraș, permisiunea pentru agenții economici să activeze, la alegere, în câmpul legal al RM sau după regulile administrației de la Tiraspol ș.a..
Chiar și în grelele condiții social-economice în care se găsește actualmente Republica Moldova se impune o abordare creativă din partea persoanelor care gestionează problema zonei nistrene. Ar fi utilă o abordare punctuală, nu una holistică: dacă responsabilii de la Chișinău își vor propune să rezolve nu problema transnistreană, ci problemele  satului Corjova, a municipiului Bender, a celor opt școli cu predarea în baza grafiei latine, a celor 35 școli cu predarea în baza grafiei chirilice etc. rezultatele unui asemenea demers, mai realist, ar putea fi mai palpabile.

Există totiși riscul că autoritățile moldovene vor oferi Rusiei posibilitatea efecturării rotației fie în schimbul a nimic, fie în schimbul permisiunii (temporare?) de a exporta fructe și legume agenților economici moldoveni. Ar fi expresia unei calități intelectuale care a făcut o faimă deloc benefică guvernanților moldoveni…      

Postări populare