miercuri, 18 decembrie 2013

Federația Rusă și-ar putea mări contingentul militar din zona nistreană a RM?

Deputatul Dumei de Stat din Federația Rusă, Roman Hudeakov, membru al Partidului Liberal Democrat al Rusiei, originar din zona nistreană a Republicii Moldova, a propus pe o rețea de socializare mărirea contingentului militar al Federației Ruse în zona nistreană a RM. În condițiile în care, în ultimul timp, deputați din PLDR, au făcut unele propuneri care nu au obținut nici măcar sprijinul șefului formațiunii politice respective, Vladimir Jirinovski, este clar că nici această propunere nu va fi susținută. În primul rând, deoarece mărirea unilaterală a contingentului militar rus ar însemna ieșirea Federației Ruse din Acordul cu privire la principiile aplanării pașnice a conflictului armat în regiunea nistreană a Republicii Moldova, semnat la Moscova, la 21 iulie 1992, de către președinții B. Elțin și M. Snegur. Or, actuala conducere a Fedrației Ruse, în persoana președintelui V. Putin, premierului D. Medvedev și a ministrului de Externe S. Lavrov nu au declarat vreodată că statul rus dorește denunțarea Acordului respectiv. Aceasta, în ciuda faptului că documentul nu este respectat de la semnare și până în prezent – nu au fost eliminate obstacolele în calea mărfurilor, serviciilor și oamenilor (posturile vamale, grănicerești și de control migrațional instituite de administrația de la Tiraspol); mai mult, chiar și autoritățile RM au instalat asemenea posturi, în flagrantă contradicție cu prevederile Acordului ruso-moldovenesc din 1992.
Totuși, în actualele condiții, ne putem aștepta la încercări din partea Rusiei de a folosi zona nistreană a RM în vederea asigurării unui echilibru geopolitic în estul Europei. Se știe că în cadrul negocierilor internaționale de la Geneva (între puterile din cadrul Grupului 5+1 – Statele Unite, China, Rusia, Marea Britanie, Franţa şi Germania de o parte şi Iran de cealaltă parte) cu privire la programul nuclear iranian s-a ajuns la un acord prin care Iranul s-a oferit să asigure accesul experților care să inspecteze obiectivele cu potențial nuclear de pe teritoriul său. În aceste condiții, în discursul său din 4 decembrie a.c. în fața deputaților Dumei de Stat, președintele Putin se întreba ce rost mai poate avea programul american Missile Defense (NMD) – Apărarea Antirachetă, care și-a pierdut motivația, căci respectivul program a fost gândit ca o măsură de apărare a Europei împotriva Iranului. Cum  pericolul iranian a fost redus substanțial, prin nerestrângerea programului american respectiv devine tot mai clar că el este îndreptat împotriva Rusiei. Astfel, Moscova va folosi atât enclava Kaliningrad cât și fâșia nistreană pentru a contracara bazele SUA în estul Europei (Polonia și România). Iată de ce Republica Moldova devine un ostatic într-un joc geopolitic care o depășește.
Pe de altă parte, în condițiile în care autoritățile de la Chișinău vor semna Acordul de Asociere cu UE – văzut la Moscova și la Tiraspol ca o etapă pe calea adrării RM la UE – în pofida rezistenței administrației de la Tiraspol, nu sunt excluse provocări în urma cărora Rusia să recunoască independența RMN, respectiv să preia controlul asupra celor șase localități din strânga Nistrului (Coșnița, Pârâta, Pohrebea, Doroțcaia, Cocieri, Molovata Nouă), aflate sub jurisdicția RM, precum și asupra celor două sate de pe malul drept al Nistrului (Varnița și Copanca), care pe harta RMN sunt incluse în interiorul granițelor formațiunii teritoriale respective. De asemenea, în cadrul unui asemenea scenariu, forțele rusești pot să expulzeze angajații Inspectoratului de Poliție și pe cei ai celor două instituții penitenciare ale RM din Bender.  
Într-o altă ordine de idei, nu este exclusă nici adoptarea  de către autoritățile Fedrației Ruse a unei atitudini față de RM similare cu cea pe care o au față de Ucraina. Ieri președintele Ucrainei, V. Ianukovici, a obținut un credit de 15 miliarde de dolari (Rusia a cumpărat titluri de stat din Ucraina) și o reducere la gaz cu 141,5 dolari (268,5 dolari față de 410 dolari – vechiul preț) la mia de metri cubi. Nu exclud că în încercarea de a-i convinge pe guvernanții de la Chișinău să se răzgândească în privința semnării Acordului de Asociere și Acordului de Liber Schimb, Federația Rusă ar putea oferi avantaje substanțiale Republicii Moldova, în vederea deturnării coaliției guvernamentale de la cursul european.     

P.S. Deputatul R. Hudeakov a mai propus declararea primarului Chișinăului, Dorin Chirtoacă, persona non grata pe teritoriul statului rus. Această luare de atitudine este un răspuns la decizia primarului Chirtoacă cu privire organizarea pe 9 mai 2014 a sărbătoririi zilei Europei în Marea Adunare Națională. Doritorilor de a marca ziua sfârșitului Războiului al Doilea Mondial li s-a indicat să desfășoare manifestările respective la Memorialul Eternitate. Cu regret, lipsit de experiență și de viziune politică, primarul liberal al capitalei sare dintr-o extremitate în alta. În urma criticilor care i-au fost aduse după autorizarea concertului din 9 mai anul curent, în cadrul căruia vicepremierul rus Dmitrii Rogozin a ținut un discurs scurt, dar pe care unii l-au etichetat drept provocator, iată că acum, probabil, ca să obțină sprijinul celor care l-au criticat, Chirtoacă vrea să-i trimită pe cei care sărbătoresc ziua sfârșitului Războiului al Doilea Mondial la cimitir. Ținând cont de faptul că evenimentul respectiv este sărbătorit mai cu seamă de populația rusofonă a RM, decizia neinspirată a lui Chirtoacă nu poate decât să creeze disensiuni în societatea moldovenească, adâncind neînțelegerile dintre comunitatea rusofonă și populația majoritară, dar și disensiuni între RM și Federația Rusă. Cred că, ținând cont de faptul că în Europa sfârșitul celui de al II Război Mondial este marcat pe 8 mai, iar RM face parte dintr-un alt fus orar decât cel din Rusia europeană, s-ar fi putut permite desfășurarea la Chișinău a manifestărilor prilejuite de acest eveniment pe 8 mai, urmând ca pe 9 mai să aibă loc manifestările dedicate zilei Europei. Nu cred că declararea lui D. Chirtoacă persona non grata pe teritoriul Rusiei poate avea vreo urmare în condițiile în care nu cunoaștem ca edilul chișinăuean să fi călătorit în statul rus, sau să intenționeze să o facă.   
[Articol scris pentru portalul Moldova.org] 

Postări populare