joi, 5 decembrie 2013

Deosebirea principală între România şi RM sau despre opoziţia idei – bani

Pe fundalul vizitei secretarului de stat al SUA, John Kerry şi a preşedintelui Senatului României, Crin Antonescu, ambele produse miercuri, 4 decembrie, întâlnirea din aceeaşi zi a preşedintelui PDM cu studenţii FRIŞPA, USM, a trecut neobservată de mass-media. Totuşi, politicianul a spus studenţilor lucruri demne de interes. Liderul PDM a menţionat că Bruxelles-ul a fost cel care a solicitat ca textul Acordului de Asociere RM – UE să nu fie dat publicităţii până la parafare, ceea ce nu reprezintă o regulă în privinţa altor acorduri internaţionale. Privită din această perspectivă, situaţia poate fi interpretată în sensul că negociatorii din partea Comisiei Europene şi-au asigurat toate condiţiile ca partenerii lor (delegaţia moldovenească la negocieri) să fie victime sigure, ei neavând „permisiunea” să se consulte cu societatea civilă, cu agenţii economici care au fost vizaţi în cele două Acorduri şi, în general, cu profesioniştii pe fiecare domeniu vizat în cele două documente.
De asemenea, M. Lupu a spus că gazoductul Iaşi – Ungheni va fi finalizat în 4-5 ani (deci declaraţia anterioară a unor politicieni cum că obiectul va fi gata până la 20 decembrie curent a fost o cacealma). În contextul batjocurii la care sunt supuşi locuitorii comunei Pungeşi, judeţul Vaslui, România, care se opun explorării şi extracţiei gazelor de şist pe un teren din imediata apropiere de casele lor şi care, pentru proteste, au fost bătuţi şi umiliţi, proiectul conductei respective capătă o semnificaţie cu totul nedorită. Dacă, fie şi peste 4-5 ani, România va vrea să exporte în RM gazele de şist dintr-o comună în care au fost poluate apele şi solul, în Moldova de Vest, preţul acelui gaz va fi enorm, şi nu numai la propriu. Va însemna că Guvernul de la Chişinău va fi complice la crimele comise zilele acestea de regimul de la Bucureşti împotriva locuitorilor dintre Carpaţi şi Prut.     
În fine, M. Lupu şi-a expus opinia cu privire la conflictul „transnistrean”, susţinând că soluţia sa nu depinde de dialogul Chişinău-Tiraspol, ci întâi de toate de factori externi. De aceea, după Lupu, nu ar trebui să ne aşteptăm la prea multe rezultate de la negocierile directe, indiferent cine se află la guvernare. Este o opinie care trădează viziunea şi speranţa că locuitorii regiunii respective ar putea fi impuşi – chiar dacă nu vor – să convieţuiască în graniţele RM. Este regretabilă această abordare, care nu are în vedere posibilitatea şi necesitatea stabilirii unor relaţii interumane apropiate între elitele şi societăţile celor două părţi ale ţării – singura soluţie viabilă a conflictului.
Unul dintre studenţi i-a atras atenţia că la FRIŞPA nu se obişnuieşte utilizarea expresiilor „conflict transnistrean” şi „regiune transnistreană”, dar invitatul a stăruit în folosirea expresiilor cu care s-a obişnuit. Cred oaspetele nu a înţeles viziunea studentului şi a altor universitari din aulă. La o conferinţă internaţională un profesor din Marea Britanie a făcut o prezentare a conflictului de la noi, utilizând o hartă pe care linia de demarcare era pe Nistru. I-am atras atenţia că şase localităţi de pa malul strâng se află sub jurisdicţia autorităţilor de la Chişinău, în timp ce şapte localităţi de pe malul drept se află sub jurisdicţia administraţiei de la Tiraspol. De aceea, denumirea de „Transnistria”, respectiv sintagma „conflict transnitrean” nu sunt potrivite. Mai mult, i-am spus că spre deosebire de alte conflicte, zona de conflict de pe teritoriul RM nu are o denumire istorică, consacrată, ca de ex. Kosovo, Abhazia ş.a.. I-am spus că este vorba pur şi simplu de o „zonă nistreană”, respectiv de un conflict privind „zona nistreană” a RM, în care Rusia, succesoarea URSS, şi-a păstrat rămăşiţele unei armate (a 14-cea). Profesorul din Marea Britanie mi-a replicat argumentând cu Legea din 22 iulie 2005, adoptată de Parlamentul de la Chişinău (pe când preşedinte al Legislativului era M.Lupu), care poartă titlul „cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria)”... Desigur, soluţionarea unei probleme depinde foarte mult de felul în care este formulată. Iar formularea problemei rezultă din competenţa celor care se ocupă de rezolvarea ei. M. Lupu nu a fost receptiv la abordarea unor studenţi şi profesori de la FRIŞPA căci el a venit la întâlnirea cu studenţii şi profesorii pentru ca să-i înveţe, nu pentru ca să înveţe de la ei.
           Recent analistul politic de la Bucureşti Dan Dungaciu a reamintit publicului faptul că Declarația de la Snagov,  un document comun, datat cu 21 iunie 1995, al liderilor partidelor parlamentare din România, care atesta acordul forțelor politice față de strategia națională pentru pregătirea aderării României la Uniunea Europeană, a fost semnată sub egida unor reprezentanţi ai mediului acadmic din ţara de peste Prut. În Republica Moldova, cel care a contribuit „decisiv” la formarea Alianţei pentru Integrare Europeană, în 2009, a fost, după cum a declarat chiar el în Parlament, V. Plahotniuc – un reprezentant al mediului de afaceri, împreună cu un alt businessman – V. Filat. Aceştia nu au avut şi nu au nevoie de reprezentanţi ai mediului academic din RM. Aceasta este deosebirea principală între România şi Republica Moldova: în timp ce la Bucureşti oamenii politici apelează la oamenii de ştiinţă pentru a obţine suport proiectelor de ţară, la Chişinău sprijinul este în persoana unor oameni de afaceri. În timp ce la Bucureşti proiectele de ţară se sprijină pe idei, generate de intelectuali, la Chişinău proiectele guvernanţilor se sprijină pe bani – respectiv pe tentaţia de a-i obţine din concesionarea averilor poporului ţării, ceea la ce se şi reduce, în mare, actul de guvernare.

[Articol scris pentru portalul Moldova.org]

Postări populare