joi, 30 mai 2013

De ce noul Guvern este cel vechi

            Articol scris pentru Moldova.org: 


Astăzi Parlamentul a votat noul Guvern, cu Iurie Leancă în calitate de Prim-ministru. A fost formată o nouă coaliție parlamentară, din 53 de deputați, care se va numi Alianța Pro-Europeană. Noua componență a Executivului a surprins pe unii observatori ai fenomenului politic din RM, inclusiv pe mine. După ce reprezentanți ai PD-ului au declarat că își doresc un Guvern care să activeze în baza unor „valori și principii” diferite de cele ale Guvernului AIE 2, ne-am așteptat ca și componența noului Executiv să se deosebească de cea a vechiului Guvern, în sensul că miniștrii asupra cărora planează suspiciunea de a fi comis acte de corupție ar fi trebuit înlocuiți. Prin atragerea de fețe noi s-ar fi realizat o mai mare credibilitate față de Administrația publică centrală, atât din partea societății moldovenești, cât și a partenerilor externi. Cu toate acestea, PLDM-ul a reușit să înfrângă orice rezistență a PD-ului și a sfidat societatea în așteptările sale. Cu câteva excepții, componența noului Guvern este cea veche.

În statele democratice poate fi observat un paradox: un om politic aflat într-o funcție înaltă nu face (chiar dacă promite vrute și nevrute în campania electorală), ci este – o persoană de o integritate morală ireproșabilă – respectiv, ia decizii, care trebuie să fie în interesul societății. Prin onestitatea sa, el asigură buna funcționare a instituției pe care o conduce.  

În discursul său dinaintea obținerii votului de investire, premierul desemnat Iurie Leancă a folosit expresiile „toleranță zero” față de corupție, „lupta împotriva corupției – obiectiv prioritar”. Întrucât în echipa sa se regăsesc persoane suspectate de corupție, aceste cuvinte, rostite de el, au părut expresia unei ipocrizii. De ce PLDM-ul nu a ținut cont de doleanțele comentatorilor politici, respectiv a unei părți a societății? De ce persoane care au dosare penale deschise s-au regăsit în noua componență a  Guvernului? Probabil, pentru că președintele PLDM-ului este suspectat de acte de corupție. Păstrând în Guvern miniștrii săi asupra cărora planează suspiciunea de corupție, arătând că ei pot rămâne în politicul moldovenesc, așa suspectați cum sunt, șeful PLDM-ului vrea să arate că și el poate fi într-o funcție politică importantă în statul moldovenesc.

Noua-veche componență a Executivului a mai arătat că PD-ul este un partid fără „principii și valori”, căruia nu îi pasă de un Guvern curat, în condițiile satisfacerii cerințelor sale în negocieri. Probabil, oferirea de către PLDM a postului de ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (deci a Ministerului respectiv, care este o sursă de resurse) a fost destulă pentru a-i face pe democrați maleabili, adică pentru a-i corupe.

Ce șanse are noul-vechiul Guvern să îndeplinească principalul obiectiv al țării, din viitorul apropiat: reprezentarea onorabilă a RM la summitul Parteneriatului Estic din noiembrie, de la Vilnius? Desigur, componența Executivului își lasă amprenta asupra credibilității Executivului. Pe de altă parte, prin desemnarea și votarea componenței Guvernului, a fost ratată o șansă. Abordarea PLDM-ului, PDM-ului și a grupului liberalilor reformatori constă în acapararea funcțiilor ministeriale, care devin pârghii pentru atragerea dividendelor pentru partidele care și-au desemnat miniștrii în Guvern. În situația dificilă în care se află actualmente RM, putea fi adoptată o altă abordare. Parlamentarii puteau angaja în posturile de miniștri personalități competente (tehnocrați), cărora să nu le acorde nici o protecție pentru încălcările la care s-ar putea preta, de la care să ceară eradicarea corupției, ridicarea nivelului de trai al cetățenilor prin modernizarea țării, respectiv oprirea exodului ș.a.. Personal, cred că Guvernul, în actuala componență, nu este capabil de asemenea rezultate.

Un prieten din Bulgaria, care este profesor la o universitate din capitala Kazahstanului, Astana, îmi povestea recent că din acea țară central-asiatică nu numai că nu pleacă forța de muncă, dar vin gastarbeiteri din Kîrgîzstan ș.a.. Mai mult, Guvernul kazah are un program de susținere financiară a conaționalilor care se întorc în patrie din Mongolia, Turkmenistan ș.a., strămoșii cărora au plecat acolo mai demult. Când vom avea o asemenea stare de lucruri în RM? Când vor reveni acasă cei care au plecat în ultimii ani? Când vor fi repatriați în RM moldovenii din cele șase sate din regiunea Kirovograd (Ucraina), moldovenii din satului Moldavanskoe, raionul Krîmsk, tinutul Krasnodar (Rusia) ș.a.? În orice caz, nu cred că în timpul guvernării actualei coaliții parlamentare, nu în timpul mandatului actualului Executiv.   

  

Postări populare