joi, 17 ianuarie 2013

Raportul OSCE: „nistrizarea” școlilor cu predare în grafia latină din Estul Republicii Moldova?

            Articol scris pentru Moldova.org: 
            
            Într-un articol anterior m-am referit la terminologia și toponimele folosite în Raportul OSCE privind școlile cu predare în grafia latină (elaborat de Misiunea OSCE în Republica Moldova, noiembrie 2012). În ceea ce privește conținutul Raportului, mai ales un aspect atrage incontestabil atenția celor care iau cunoștință de el. Încă în „Sumarul executiv”, de la începutul Raportului (text de 70 de pagini), autorii notează că „Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) a depus eforturi începând cu anul 1993 în a facilita obţinerea unor soluţii provizorii (subl. A.L.) pragmatice privind statutul, activitatea educaţională şi funcţionarea şcolilor din Transnistria, administrate de autorităţile moldoveneşti, cu predare în grafia latină („şcolile cu predare în grafia latină”)”. Așadar, încă de la începutul studiului, autorii „analizei complete” de la OSCE au dat un semnal privind intențiile reale – care s-au regăsit la sfârșit – în compartimentul „Recomandări”. Ei au specificat: „Acesta [Raportul] de asemenea conţine recomandări (subl. A.L.), menite să asigure funcţionarea şcolilor până va fi posibilă atingerea acordului asupra unei soluţii durabile în disputa privind şcolile, în baza unei soluţionări multilaterale a conflictului”.

Până la „recomandări”, tot în „Sumarul executiv”, referindu-se la istoricul problemei celor opt școli, autorii notează: „Astfel, în afara soluţionării chestiunilor sus-menţionate importante pentru şcoli şi autorităţile moldoveneşti, procesul ce a fost iniţiat în 2005/2006 de a defini statutul şcolilor în baza legislaţiei de facto transnistrene, va fi cel mai probabil continuat şi posibil chiar finalizat. De asemenea, ar putea fi posibilă obţinerea soluţiilor pentru alte chestiuni sus-menţionate de ordin mai tehnic”. Soluțiile sunt prezentate în compartimentul „Recomandări”, de la sfârșitul Raportului. Printre alte „soluții”, autorii propun: „Asemenea soluţii temporare dar stabile vor include înregistrarea şi licenţierea şcolilor moldoveneşti administrate de Republica Moldova de către autorităţile de facto transnistrene în calitate de «instituţii de învăţământ generale nestatale» (şcoli private) fără atestarea şi acreditarea acestora”. Totuși, „licențierea” nu se deosebește cu nimic de o atestare și acreditare, deoarece ea prevede: „ Angajamentul scris al ambelor Părţi de a participa într-un grup de studiu şi a efectua analize comune ale programelor de învăţământ şi ale manualelor fiecărei părţi” (pag. 67).

Aceste recomandări nu înseamnă nimic altceva decât reducerea la zero a rezistenței părinților și profesorilor din cele opt școli moldovenești din zona estică. Este evident că „partea” nistreană nu va accepta disciplinele școlare „Limba română”, „Literatura română” sau „Istoria Românilor”, care se regăsesc în curricula Ministerului Educației din Republica Moldova, elaborată pentru școlile din partea liberă a statului nostru. Cum a fost posibil acest Raport? Au fost oare consultate autoritățile moldovenești înainte să fie făcute publice recomandările OSCE? Înseamnă ele oare o abandonare a Guvernului de la Chișinău a școlilor din zona nistreană? Sau acest Raport este o diversiune la adresa Republicii Moldova?

Autoritățile de la Chișinău urmează să răspundă la aceste întrebări. Dar din ceea ce poate fi observat, partea moldovenească este deosebit de slabă în negocierile în formatul 5+2. În loc să ceară restabilirea jurisdicției Republicii Moldova cel puțin asupra școlilor din satele moldovenești din zona nistreană – care sunt în plin proces de degradare din cauza lipsei de material didactic, manuale și profesori bine pregătiți – Guvernul Filat s-a tot referit doar la problema celor opt școli cu predarea în grafie latină, menționând mereu „progresele” în negocieri. Ca urmare a unui asemenea tratament din partea Republicii Moldova, statului nostru i -a fost aplicată această lovitură: a fost anunțat procesul de „nistrizare” a celor opt școli. Desigur, nu Filat și Plahotniuc vor resimți efectele – durerea acestei lovituri, ci concetățenii noștri din zona estică și compatrioții din Republica Moldova liberă, care suferă pentru umilirea conaționalilor noștri din zona nistreană. Cum din noiembrie 2012 până în prezent Lupu (Plahotniuc), Ghimpu și Filat nu au luat nici o atitudine, nu au avut vreo reacție până în prezent – e clar că nu le pasă. Probabil, au altceva mai important: vânători, contrabandă cu țigări, atacuri raider etc.  

P.S. Recomand și acest material.

Postări populare